Iedzimtais grēks
Vairums mītos, teikās, priekšstatos vai faktos ir tikai atmiņas par kādiem seniem laikiem, kad iedzimtā grēka nebija.
Senajos babiloniešu uzskatos bieži ir minēts "dzīvības koks", no kura cilvēks ļauna gara ietekmē tika padzīts, šis ļaunais gars ir parādījies čūskas izskatā. Tāds ir arī nostāsts par Adapu, kurš ar savām zināšanām ir apvainojis dievus, pēc kā kļuvis mirstīgs un, tā kā viņš nav nogaršojis dzīvības koka augļus, tad aplaidis ar šo likstu visu cilvēci.
Persiešu nostāstos ir teikts, ka mūsu senči bija bezgrēcīgi, godprātīgi un laimīgi. Viņi dzīvojuši dārzā, kurā atradās nemirstības koks, iekams neuzradās ļaunais gars čūskas izskatā.
Indiešiem ir nostāsts par to, ka iesākumā cilvēks nepazina ļaunumu un slimības, visas viņa vēlēšanās piepildījušas un viņš dzīvojis ilgi.
Ķīniešiem ir nostāsti par laimīgiem laikiem, kad viņiem bija pietiekoši barības un apkārt dzīvoja miermīlīgi zvēri.
Un arī grieķiem pirmie cilvēki zelta laikmetā bija kaili, nepazina ļaunumu un rūpes un varēja tikties ar dieviem utt.,utt.
Bet tāds priekšstats ir arī materiālistiskajā pasaulē, tikai atkal jau izteikts daudz racionālāk, mazāk poētiski. - Pastāv "plusi" un "mīnusi", kuri vienmēr savstarpēji pievelkas un dzīvo stabili... Vienīgais, - tā ka šīs daļiņas ir "bez prāta", tad cilvēcīgi ir pagrūti saprast, kā tas "plus" zina, ka tas tur ir "mīnus" un ka ar viņu ir jāpievelkas un jādzīvo stabili. Un mēs varam teikt tikai tik daudz, ka ilgstošu (cilvēkmūža mērogos mērojot) novērojumu rezultātā parasti tā notiek. Un viss.
Tā vai arī kā citādi, bet šī divu dzimumu pastāvēšana tiešām ir manāma visur, - tā pastāv visur. Vismaz tur, kur darbojās cilvēka prāts, viss ir sadalīts šais it kā pretstatos, ir plusi un mīnusi, ir naktis un dienas, ir ziemas un vasaras, ir balts un ir melns, ir labais un ir ļaunais, visbeidzot ir sieviete, un ir vīrietis. Un mēs neesam spējīgi citādi iepazīt pasauli kā vienīgi salīdzinājumos.
Mēs taču tā alkstam harmonijas. Bet kas tad ir šī harmonija? Tā ir līdzsvars starp labo un ļauno. Un, ja tu tik ļoti alksti dzīvot laimīgi, tev ir vienādi daudz jābūt arī nelaimīgam, lai tu būtu harmonisks cilvēks. Jo lielākas tavā dzīvē ir nelaimes, jo lielākas būs laimes. Bet varbūt tomēr labaka ir nevis harmonija, bet asimetrija?- es taču gribu būt tikai laimīgs, nevis līdzsvarā, kur laime un nelaime ir vienādi daudz. Par harmoniju mēs esam tikai iemācīti runāt, bet patiesībā to sasniegt negribam.
Iņ-Jan
Ja šo formulu mēs salīdzinātu ar pluss un mīnuss daļiņu attiecībām no elementārdaļiņu fizikas viedokļa, tad varētu teikt, ka Ķīniešu In-Jaņ formula ir ārkārtīgi matemātiska. Te būtībā ir izteikts plusu un mīnusu savstarpējo attiecību modelis. Skaidrāk par skaidru, vienkāršāk par vienkāršu. Un tomēr te ir arī būtisks papildinājums, kuru mēs šodienā nespējam pilnībā ievērot vai pat ieraudzīt. Lieta ir tāda, ka šajā modelī katrā no stabiņiem ir milzīgs skaits nosaukumu. Respektīvi, -pluss nepaliek tikai elementārdaļiņu līmenī, bet gan attiecas uz praktiski visu šajā pasaulē.
Pluss (Jaņ) ir arī ieelpa, gaisma, Saule, siltums, vasara, vīrietis, balts, dzīvība, pozitīvais, augošais, temperatūras palielināšanās, enerģijas uzņemšana utt, utt.
Mīnuss (In), savukārt, ir arī izelpa, tumsa, nakts, Mēness, ziema, noārdošais, dilstošais, atdošana, temperatūras pazemināšanās, aukstums, enerģijas zaudēšana, sieviete, melnais, nāve, negatīvais utt.,utt. Ar ļoti būtiskiem piebildumiem- ievērojiet, ka ne viens, ne otrs nav svarīgāks vai mazāk svarīgs, vērtīgāks, vai mazāk vērtīgs, labāks vai sliktāks. Katrs no viņiem ir viena puse veselajā. Viens bez otrs nevar pastāvēt. Tādējādi te nekādā gadījumā nav runa par savstarpējiem ienaidniekiem. Tieši te var ieraudzīt, ja, protams, to gribam, divu pušu filozofiju. - Vīrietis un sieviete kā puses vienā veselumā.
Taču varbūt ne tas šoreiz ir svarīgākais, kam gribētos pievērst uzmanību. Pamanīsim to, ka šajos stabiņos katra no pusēm ir visai dažādas lietas un katrai līdz ar to ir vienādi svarīga nozīme veselajā. Lai pastāvētu vienība abu pušu lielumam ir jābūt vienādam, bet nav noteikts, kura no atsevišķām daļām cik liela ir. Tādējādi, kādas daļas lielumu viena pusē var atsvērt pavisam kāda cita atbilstoša lieluma daļa otrajā pusē. Galu galā te varam atkal ieraudzīt to pašu klasisko pasaules veseluma modeli par kuru jau vairākkārt esam runājuši. Visas dabas daļas vienādi piedalās pasaules veseluma veidošanā vai noturēšanā.
Ja skatāmies pēctecībā, tad te varētu ieraudzīt arīdzan to pašu, ko, piemēram, šamanisma mācībā. Arī te šīs divas puses varam saistīt ar manu fizisko "es" un manu "dubultnieku". Ar kārtējo atgādinājumu- tikai abi tie kopā veido to, ko saucam par veselumu. Iekams tu pārspīlēsi vienas puse nozīmi, tu deformēsi veselo un liksi to atsvērt ar otras puses kādu daļu palielināšanu. Tā, piemēram, palielinātu interesi par fizisko var kompensēt, teiksim, kriminogēnās situācijas pieaugums. Palielinātu fiziskā spēka izcelšanu var kompensēt tādu slimību vairošanās, kuru pamatā ir spēku izsīkums, enerģijas zudumi, pazeminātas temperatūras utt. Tādējādi mēs varam palielināt kāda atsevišķa faktora nozīmi, mums ir uz to tiesības, bet vienlaikus, ir jāievēro šis līdzsvara noteikums, un jāsaprot, ka to kompensēs kaut kādas "otrā stabiņa" atsevišķa faktora palielināšanās.
Šo principu var novienkāršot līdz ēdienu līmenim un pamanīt, ka Iņ ir negatīvais, Jan- pozitīvais. Tas nozīmē to, ka Jan ir tie produkti, kuri dod papildus tonusu, Iņ produkti nomierina. Pārspīlējot Jan produktu daudzumu cilvēks var uzbaroties un otrādi. Cilvēkam ar labu veselību abu grupu produkti ir līdzsvaroti. Tajā pat laikā, katrā atsevišķā gadījumā ir jārīkojas atbilstoši situācijai un, piemēram, noguruma gadījumā ir jālieto Jan produkti, bet stresa gadījumā- Iņ.
Iņ | Jan |
Rudzi Prosa Kukurūza Kāposti | kvieši auzas mieži pipari |
Bietes Melones Lauru lapas Mārrutki Pētersīļi Rīsi Citroni Zemesrieksti Persiki Granātāboli Upenes Plūmes Irbeņu ogas Brūklenes mandarīni pīlādžogas dzērvenes saulgriežu eļļa cūkas gaļa kazas gaļa zoss gaļa pīles gaļa tēja zivis putukrējums skābais krējums siers sviests minerālūdens kazas piens piparmētru, liepziedu tēja medus | Magones sinepes ingvers dilles ķiploki sīpoli kanēlis rutki ciedru rieksti dižlazdu rieksti kastaņi cigoriņi zemenes āboli Ķirši zirga gaļa jēra gaļa zaķa, truša gaļa baltās irbes gaļa olas kaviārs garneles brinz kumiss stipra tēja |
Ir produkti, kurus var uzskatīt par neitrāliem. Starp tiem :
Griķi, zirņi, pupas, kartupeļi, burkāni, tomāti, gurķi, arbūzi, ķirbji, redīsi, mežrožu paaugļi, sēnes, vērša gaļa, vistas gaļa, tītara gaļa, govs piens
Varētu jau te atrast paralēles ar to, ko redzam, piemēram, latviešu mitoloģijā, kur arīdzan cilvēks bija radīts divdaļīgs- no Dieviņa labā daļa, no Velna- sliktā. Arī In-Jaņ sistēmā labā puse "atbild" par pozitīvo daļu, kreisā- par negatīvo. Piemēram,- elpojot ar kreiso pusi, cilvēks nomierina ķermeņa procesus, samazina temperatūru, nomierina psihi utt. Elpojot ar labo pusi var paaugstināt temperatūru, paaugstināt tonusu, radīt nemieru, stresu un pat iekaisumus.
Un vēl te var pievērst uzmanību arī tādam, priekš mums interesantam faktam, ka In aspektam bija veltīti ziemas saulgrieži, Jan- vasaras saulgrieži. Un vai Jan vasaras saulgrieži neizklausās tuvi vasaras saulgriežu galvenā varoņa Jāņa vārdam? Lai gan.. lai gan vārds Jānis ietver abus- gan „jā”, gan „nē” (jā+ni).